Folklorni odbor Đakovačkih vezova, uz podršku Grada Đakova i Turističke zajednice, poziva vas i vašu djecu, odnosno vaše učenike da sudjelujete u likovnom natječaju povodom Malih vezova.

Natječaj je organiziran na razini Republike Hrvatske u trima kategorijama:

a) Vrtići i predškola

b) Razredna nastava

c) Predmetna nastava.

Natječaj je otvoren do 1. svibnja 2025. godine, a prijaviti se mogu pojedinačni radovi djece i učenika vrtića i osnovnih škola, koje je potrebno poslati na adresu:

Turistička zajednica grada Đakova

Kralja Tomislava 3

31400 Đakovo

Napomena: Natječaj Malih vezova

Sve pristigle radove ocjenjuje komisija koju čine stručnjaci iz područja likovne kulture, razredne nastave i etnologije. Ostali detalji opisani su u Propozicijama natječaja, koje su sastavni dio ovoga poziva.

Tema ovogodišnjeg natječaja su TRADICIJSKI PLESOVI.

Obrazloženje teme: Tradicijski plesovi iznimno su važan dio naše nematerijalne kulturne baštine. Njihova uloga u prošlosti bila je društvena. U plesu su se ljudi upoznavali, međugeneracijski povezivali i međusobono komunicirali. Plesovi su bili razonoda i zabava, ali i dio raznih običaja.

Tradicijski plesovi danas su uglavnom dio folklorne baštine koju gledamo na sceni, u plesnim nastupima folklornih skupina, ali brojni se ipak izvode u različitim krajevima Hrvatske i danas kao dio društvenih događanja, važnih životnih događaja i slično.

Ples u kolu (otvorenom ili zatvorenom), u kojemu plesači slijede jedan drugoga sinkronizirano se krećući, karakteristična je forma plesa za Hrvatsku. Tako je, na primjer, šokačko kolo nezaobilazan ples na svim slavonskim svadbama i druženjima uz tamburaše, a u zapadnoj Slavoniji pleše se i kolo na dva kata! Mačevni plesovi posebna su kategorija tradicijskih plesova u kojima se ples izvodi s mačevima u ruci (moreška, kumpanija, kraljice ili ljelje, pokladarsko kolo s Lastova).

Najstariji tipovi plesova jesu oni bez instrumentalne pratnje, poput šetanih ili pjevanih kola ili nijemoga kola iz Dalmatinske zagore. Uloga kolovođe važna je u pojedinim plesovima, poput kola linđo iz Dubrovačkog primorja.

Tradicijski plesovi nisu rezervirani samo za seoske sredine, nego ih možemo naći i u gradovima, poput trogirske kvadrilje ili kola sv. Tripuna.

Osim u kolu, tradicijski plesovi mogu se izvoditi u parovima, trojkama, četvorkama, manjim ili većim skupinama plesača ili solistički. Zanimljivi su specifični načini međusobnog držanja plesača: za ruke križnim hvatom, za mali prst, za rame susjednom plesaču, za pojas itd.

Sve navedeno može biti motivacija za otkrivanje tradicijskih plesova svojega kraja te likovno izražavanje na tu temu, uz naglasak na brojnim koristima plesa kao fizičke aktivnosti i prilike za doticaj i komunikaciju s drugima.

Za dodatnu pomoć i izvor informacija preporučujemo pretražiti Registar kulturnih dobara Republike Hrvatske (https://registar.kulturnadobra.hr/#/ ) u koji su upisani sljedeći plesovi kao nacionalno kulturno dobro:

„Moreškaˮ bojni mačevni ples

Kumpanija na otoku Korčuli

Šetana kola s područja Slavonije

Sibenski tanac

Trogirska kvadrilja

Istarske furlane

Krčki tanci, tradicijski plesovi otoka Krka

Nijemo kolo s područja Dalmatinske zagore (upisano i u UNESCO kao baština čovječanstva)

Kolo linđo Dubrovačkog primorja

Kolo na dva štuka

Kolo sv. Tripuna – tradicije bokeljskih Hrvata u Hrvatskoj

Šokačko kolo.

Likovni pojmovi: točka i crta, karakter crta, proporcija, boje i neboje (kromatske i akromatske), kontrasti boja, simbolička vrijednost boja, simetrija, ritmovi.

 Tehnički podatci:

plošno oblikovanje/2D.

Likovne tehnike: olovka, tuš i pero, lavirani tuš, kreda, ugljen, pastele, masne boje, kolaž papir, tempere, gvaš, akvarel, linorez, karton-tisak, monotipija i kombinacije.

Propozicije natječaja:

  1. Svaki dječji vrtić ili škola samostalno organiziraju sudjelovanje djece, odnosno učenika u natječaju.
  2. Na uratku je potrebno naznačiti naziv vrtića, odnosno škole, ime i prezime mentora, kontakt broj mentora, e-adresu mentora, ime i prezime djeteta ili učenika te godine, odnosno razred.
  3. Svako dijete ili učenik može sudjelovati s jednim likovnim radom.
  4. Odluku o najuspješnijim radovima donosi stručno povjerenstvo u sastavu: doc.art. Kristina Marić Lozušić, predsjednica povjerenstva, Maja Nikačević, dipl. uč., Marija Gačić, mag. etnologije i kulturne antropologije.
  5. Prijavom na natječaj prijavitelji se obvezuju autorska prava prikazivanja ustupiti bez naknade.
  6. Nagrađeni i pohvaljeni radovi bit će objavljeni na službenim stranicama Đakovačkih vezova (https://djakovacki-vezovi.hr/) 30. svibnja 2025. godine, a službena dodjela priznanja i nagrada bit će u srijedu, 25. lipnja 2025. godine, o kojoj ćete biti pravodobno obaviješteni.
  7. Najuspješniju djecu, odnosno učenike nagradit će se priznanjima, tj. zahvalnicama, novčanim nagradama i najnovijim naslovima sponzora Školske knjige d. d. Mentori djece, odnosno učenika dobit će zahvalnice za sudjelovanje u likovnom natječaju.
  1. Odrednice za prosudbu:
    • originalnost ideje i poruke (individualni izraz i izbjegavanje šablonskih i stereotipnih prikaza),
    • likovni jezik, jasnoća poruke, primjena ključnih pojmova,
    • primjena likovno-vizualne tehnike.

            Za sva dodatna pitanja vezana za likovni natječaj stojimo na raspolaganju na e-adresi: [email protected].

Stručne suradnice Đakovačkih vezova:

Marija Gačić, mag. ethnol. et cult. anthrop.

Maja Nikačević, dipl. uč.