Folklorni odbor Đakovačkih vezova, uz podršku Grada Đakova i Turističke zajednice grada Đakova, organizirao je literarni natječaj u sklopu programa Malih vezova. Natječaj je otvoren za svu djecu osnovnoškolske dobi s područja Republike Hrvatske.
Cilj literarnih radova bio je predstaviti odabrani kulturni element kraja iz kojeg učenici dolaze te podignuti svijest o njegovoj vrijednosti i važnosti kroz literarno izražavanje.
Tema natječaja ŽIVA BAŠTINA HRVATSKE ponovljena je od prošle godine jer je vrlo otvorena i slobodna te je otvorila mogućnost kreiranja literarnih uradaka koji tematiziraju bilo koji element hrvatske kulturne baštine, što podrazumijeva kulturna dobra od umjetničkog, povijesnog, paleontološkog, arheološkog, antropološkog, etnološkog i znanstvenog značenja.
Članice Prosudbenog povjerenstva literarnog natječaja: Ivana Bilać, prof. hrvatskoga jezika, predsjednica povjerenstva, Krasanka Kakaš, prof. hrvatskoga jezika, Marija Gačić, mag. etnologije i kulturne antropologije i Maja Nikačević, dipl. učiteljica, pregledale su ukupno 39 literarnih radova učenika osnovnih škola.
Popis osnovnih škola koje su sudjelovale u natječaju: OŠ Bijaći Kaštel Štafilić, OŠ „Josip Kozarac” Slavonski Šamac, OŠ Franje Krežme Osijek, OŠ Turnić Rijeka, OŠ Antuna Kanižlića Požega, OŠ fra Pavla Vučkovića Sinj, OŠ Dragutina Domjanića Zagreb, OŠ „Nikola Tesla” Rijeka, OŠ Ladimirevci/PŠ Ivanovci, OŠ „I. G. Kovačić” Đakovo, OŠ Drenje, OŠ Koprivnički Ivanec, OŠ Dragojle Jarnević Karlovac, OŠ Ljudevita Modeca Križevci, OŠ Trnsko Zagreb, OŠ „Pavao Belas” Brdovec.
Dodjela nagrada i priznanja održat će se u srijedu, 25. lipnja 2025. godine u Kući Reichsmann, na đakovačkom korzu (Ulica pape Ivana Pavla II.) s početkom u 19:00 sati.
Prije dodjele nagrada održat će se uvodni program Živa Đakovština, koji će djeci i svima prisutnima na zanimljiv način predstaviti odabrane elemente tradicijske kulture Đakovštine.
RAZREDNA NASTAVA
Sudeći prema pristiglim radovima, učenicima iz svih krajeva Republike Hrvatske promišljanje i literarno izražavanje o živoj baštini rodnoga kraja bilo je vrlo inspirativno. U kategoriji razredne nastave najuspješniji su bili sljedeći učenici:
1. LUCIJA DŽAKULA, 3. r. (Škola šokačkog divana), OŠ „I. G. Kovačić” Đakovo, mentorica: Andrea Selec.
Lucija u svojoj duhovitoj pjesmi donosi mali rječnik šokačkog govornog jezika, čime iskazuje razumijevanje vrijednosti jezika, dijalekta kao elementa tradicijske kulture, odnosno nematerijalne baštine zavičaja. Rad budi svijest o važnosti i vrijednosti šokačke ikavice, ekavice i različitih lokalnih idioma Slavonije. Zanimljivom igrom riječi, pjesničkih slika i simbola dočarano je jezično bogatstvo Slavonije, uz završetak pun nade izrečene kroz poruku da đakovačka djeca svoj govor poznaju i rado ga čuvaju.
2. MATEA FRANK, 1. r. (Zvončarica), OŠ „Nikola Tesla” Rijeka, mentorica: Sunčica Gačić.
Krasna kratka (autobiografska) priča o djevojčici koja se susreće s isključivo muškim običajem, ali vlastitom upornošću te podrškom djeda uspješno se uključuje i postaje zvončarica. U ovoj proznoj minijaturi Matea progovara o običaju svojega kraja, i to na zvonkom žejanskom jeziku, što priči daje dodatnu vrijednost.
3. LASTA ROSIĆ, 1. r. (Maškare), OŠ „Nikola Tesla” Rijeka, mentorica: Sunčica Gačić.
Kratki prikaz ophoda maškara u okolici Rijeke simpatično donosi isječak iz živopisnog ophoda uz završetak iznenadan, baš kao i maškare. Tekst na čakavici prenosi duh mesopustnih dana u gradu najveće karnevalske povorke u Hrvatskoj. Svojom pjesmom Lasta nas je povela u maškare, kroz nevezani stih zorno dočaravajući tijek običaja u svojem kraju.
PREDMETNA NASTAVA
Učenici predmetne nastave također su pronašli inspiraciju u živoj baštini diljem Republike Hrvatske, a ovo su literarni uradci koji su se posebno istaknuli:
1. UNA PRGOMET, 6. r. (Na šufitu moje babe), OŠ Bijaći Kaštel Štafilić, mentorica: Marina Veić.
Una je na šufitu pronašla ono što je kroz slikovite motive i spretan poetski izričaj na dijalektu uspjela prenijeti i čitatelju: skromnost i ljepotu koju baštine prošla vremena. Pjesma lijepo progovara o odnosu mlađe generacije prema prošlosti kroz simboliku tavanskog prostora, prizore i mirise koji pričaju priču o životu bake. Dalmatinska ikavica dodatno pridonosi dojmu pjesme, a završetak u izrazima skromnosti i ljepote dodatno čini priču toplom i dragom.
2. VINKO MILUNOVIĆ, 5. r. („Bošnjaci se nadaleko znaju po oborcim’ i po šlingeraju!”), OŠ Trnsko Zagreb, mentorica: Božica Ditrih.
Vinkova priča mali je baštinski katalog tradicionalnog načina života, običaja i zanata karakterističnih za slavonsko selo Bošnjake, zaokruženo ispripovijedan na vješt i zanimljiv način. Priča vrlo razrađeno donosi dječji doživljaj sela u kontekstu posjete djedu i baki te prijateljskog druženja, uz likove koji pričaju o različitim kulturnim dobrima koja se čuvaju u ovom slavonskom, šokačkom selu.
3. LUCIJA ŠTEFANAC, 6. r. (Labatorci), OŠ Dragojle Jarnević Karlovac mentorica: Ivana Požar.
Svojom maštovitom i zaigranom kratkom prozom o susretu dvije djevojčice Lucija čitatelja upoznaje s nematerijalnom baštinom svojega grada, legendom o mitskim bićima vezanim uz karlovačke rijeke. Pojam baštine ovdje se proširuje na predaje, što je u svakom slučaju pohvalno i vješto utkano u priču.
U ime organizacijskog odbora i stručnog povjerenstva čestitamo svim nagrađenim i učenicima i njihovim mentorima. Ujedno zahvaljujemo i svim mentorima i učenicima koji su sudjelovali u natječaju i iskreno se radujemo vašim uradcima i sljedeće godine. Nastavite kako ste krenuli!
Nagrađene literarne radove 59. Đakovačkih vezova možete pročitati ovdje.