Folklorni odbor Đakovačkih vezova, uz podršku Grada Đakova i Turističke zajednice grada Đakova, organizirao je likovni natječaj u sklopu programa Malih vezova. Natječaj je otvoren za svu djecu osnovnoškolske dobi s područja Republike Hrvatske.
Cilj likovnog natječaja bio je upoznati djecu s kulturnom i tradicijskom baštinom njihovoga kraja, ali i cijele Republike Hrvatske. Tema ovogodišnjeg natječaja bili su TRADICIJSKI PLESOVI. Tradicijski plesovi iznimno su važan dio naše nematerijalne kulturne baštine. Njihova uloga u prošlosti bila je društvena. U plesu su se ljudi upoznavali, međugeneracijski povezivali i međusobono komunicirali. Plesovi su bili razonoda i zabava, ali i dio raznih običaja.
Tradicijski plesovi danas su uglavnom dio folklorne baštine koju gledamo na sceni, u plesnim nastupima folklornih skupina, ali brojni se ipak izvode u različitim krajevima Hrvatske i danas kao dio društvenih događanja, važnih životnih događaja i slično.
Ples u kolu (otvorenom ili zatvorenom), u kojemu plesači slijede jedan drugoga sinkronizirano se krećući, karakteristična je forma plesa za Hrvatsku. Tako je, na primjer, šokačko kolo nezaobilazan ples na svim slavonskim svadbama i druženjima uz tamburaše, a u zapadnoj Slavoniji pleše se i kolo na dva kata! Mačevni plesovi posebna su kategorija tradicijskih plesova u kojima se ples izvodi s mačevima u ruci (moreška, kumpanija, kraljice ili ljelje, pokladarsko kolo s Lastova).
Najstariji tipovi plesova jesu oni bez instrumentalne pratnje, poput šetanih ili pjevanih kola ili nijemoga kola iz Dalmatinske zagore. Uloga kolovođe važna je u pojedinim plesovima, poput kola linđo iz Dubrovačkog primorja.
Tradicijski plesovi nisu rezervirani samo za seoske sredine, nego ih možemo naći i u gradovima, poput trogirske kvadrilje ili kola sv. Tripuna.
Osim u kolu, tradicijski plesovi mogu se izvoditi u parovima, trojkama, četvorkama, manjim ili većim skupinama plesača ili solistički. Zanimljivi su specifični načini međusobnog držanja plesača: za ruke križnim hvatom, za mali prst, za rame susjednom plesaču, za pojas itd.
Sve navedeno moglo je biti motivacija za otkrivanje tradicijskih plesova svojega kraja te likovno izražavanje na tu temu, uz naglasak na brojnim koristima plesa kao fizičke aktivnosti i prilike za doticaj i komunikaciju s drugima.
Članice Prosudbenog povjerenstva likovnog natječaja: doc. art. Kristina Marić Lozušić, predsjednica povjerenstva, Marija Gačić, mag. etnologije i kulturne antropologije i Maja Nikačević, dipl. učiteljica, pregledale su ukupno 385 radova iz 14 vrtića i 47 osnovnih škola.
Popis dječjih vrtića koji su sudjelovali u natječaju: DV Vrapče Zagreb, DV „Izvor“ Zagreb, DV „Utrina“ Zagreb, DV Đakovo, DV Ciciban Velika Gorica, DV Kotoriba, DV Duga Zagreb, DV Jarun Zagreb, DV Cvjetnjak Zagreb, DV Vladimir Nazor Zagreb, DV Ploče, DV Iskrica Zagreb, DV Žirek, DV Osijek/PC Jaglenac.
Popis osnovnih škola koje su sudjelovale u natječaju: OŠ J. A. Ćolnića Đakovo, Pučko otvoreno učilište Krapina, OŠ Čazma, OŠ kralja Tomislava Našice, OŠ „Braća Seljan“ Karlovac, OŠ J. Šižgorića Šibenik, OŠ Vijenac Osijek, OŠ Sveta Nedelja, OŠ Antuna Kanižlića Požega, OŠ Đakovački Selci, OŠ „Vladimir Nazor“ Đakovo, OŠ „I. G. Kovačić“ Đakovo, OŠ Ante Kovačića Zagreb, OŠ „Petar Zrinski“ Šenkovec/PŠ Mačkovec, OŠ Blage Zadre Vukovar, PŠ Jablan Vrbovsko, OŠ Ladimirevci, OŠ Zvonimira Franka Kutina, OŠ Trnjanska Zagreb, OŠ Vrpolje, OŠ Dragutina Tadijanovića Zagreb, OŠ Josipovac, OŠ Budrovci, OŠ Turanj Karlovac, OŠ Petra Preradovića Zagreb, PŠ Cerovac Vukmanićki, OŠ Kajzerica Zagreb, OŠ Vladimira Nazora Daruvar, OŠ Vladimira Nazora Čepin, OŠ Mertojak Split, OŠ I. Brlić Mažuranić Ogulin, III. osnovna škola Bjelovar, OŠ Koprivnički Ivanec Kunovec, OŠ Vladimira Nazora/PŠ Tinjan Pazin, OŠ Čučerje Zagreb, OŠ „August Harambašić“ Donji Miholjac, OŠ Ljudevita Gaja Nova Gradiška, OŠ Vladimira Nazora Slavonski Brod, OŠ Ljudevit Gaj Lužani, OŠ Kuršanec, OŠ Vladimira Nazora Virovitica, OŠ Žitnjak Zagreb, OŠ Antun Matija Reljković Bebrina, OŠ Monte Zaro, OŠ „Matija Gubec“ Čeminac, OŠ Viktorovac Sisak, OŠ Mitnica Vukovar.
Dodjela nagrada i priznanja održat će se u srijedu, 25. lipnja 2025. godine u Kući Reichsmann, na đakovačkom korzu (Ulica pape Ivana Pavla II.) s početkom u 19:00 sati.
Prije dodjele nagrada održat će se uvodni program Živa Đakovština, koji će djeci i svima prisutnima na zanimljiv način predstaviti odabrane elemente tradicijske kulture Đakovštine.
DJEČJI VRTIĆI:
Kako bi se dijete vrtićke/predškolske dobi likovno izrazilo promatranjem, potrebno je usmjeriti ga na opažanje odabranog motiva. Odgajatelji tu nisu imali jednostavan zadatak.
Pažljivo promatrajući odabrani motiv, djeca razvijaju stvaralačku percepciju i bivaju sposobnija likovno izraziti ono što promatraju. Djeca vrtićke dobi izradila su zanimljive radove koji odraslog promatrača ponekad iznenade jer naglase poneki neočekivani detalj. Ovo su likovni uradci koji su se posebno istaknuli:
- MILA JURIČ, DV Jarun Zagreb, mentorica: Marijana Plivelić
Mila crta vrlo precizno iscrtane linije za vrtićki uzrast, uspješno naglašavaju pokret s mnoštvom detalja na razigranim plesačima. Ponavljajuće, zakrivljene linije stvaraju ritam te imamo dojam da doslovno uprizoruju glazbu i njome tako ispunjavaju cijeli format papira.
- BORNA ŠIRANOVIĆ, DV Utrina Zagreb, mentorice: Katica Podlesek, Natalija Marincel, Ana Hrečuk
Bornina živopisna scena s likovima u vrlo dinamičnom plesu, u kombiniranoj tehnici, pokazuje kako potez kistom i upotreba boje uspješno potenciraju živost već rasplesanih likova.
- LENA CVETKOVIĆ, DV „Izvor“ Zagreb, mentorica: Ankica Švigir
Lenin crtež osvojio je izražajnošću likova, koja je postignuta na njihovim licima, ali i pokretom njihovih tijela. Dojam snage i autentičnosti likova ovdje je pojačan korištenjem negativnog prostora unutar kompozicije.
POHVALE (DJEČJI VRTIĆI):
- LENA SAKAČ, DV „Izvor“ Zagreb, mentorica: Helena Kecerin Penzar
Lenin crtež olovkom koji prikazuje žensko kolo, izdvojio se svojom razigranom, kružnom kompozicijom te mnoštvom likova, odnosno plesačica.
RAZREDNA NASTAVA:
- KLARA ŽIVKOVIĆ, 2. r., OŠ Đakovački Selci, mentorica: Mirta Denić
Klarin crtež osvojio je povjerenstvo svojom jasnoćom i kontrastom. Samouvjerenom linijom tuša modelirala je forme plesača i ostvarila ekspresivan karakter likova. Nošnja je pak oblikovana na način da nije prezasićena linijom, no pri tome joj ne manjka inovativnosti u kreiranju ritma.
- BORNA BASARIĆ, 4. r., OŠ Sveta Nedelja, mentorica: Sandra Vuk
Bornin crtež se istaknuo vrlo živopisnim likovima s nošnjom prepunom detalja. Linije olovkom minuciozno iscrtavaju narodnu nošnju i pokazuju stvaralačku imaginaciju.
- PETRA KRISTEK, 3. r., OŠ Budrovci, mentorica: Kristina Milić
Na Petrinom radu ljelje s ukrštenim sabljama istaknule su se bogatstvom palete boja te složenom kompozicijom u više planova.
POHVALE (RAZREDNA NASTAVA):
- DALIJA SMRIKO, 2. r., OŠ Petra Preradovića Zagreb, mentorica: Vanja Vukosavić
Dalijine Bizovčanke smještene na žutu pozadinu privukle su pažnju vjernim prikazom narodne nošnje s karakterističnim oglavljem i bušenim vezom.
- IVANO KRETONIĆ, 3. r., OŠ Budrovci, mentorica: Kristina Milić
Osjećaj pokreta u rasplesanom kolu na dvorištu, Ivano je postigao vrlo slobodnom linijom. U zanimljivom je odnosu s komplementarnim kontrastom, što ostavlja dojam skladne, a ipak dinamične cjeline.
PREDMETNA NASTAVA:
- DAMIR PAVLOVIĆ, 5. r., OŠ J. A. Ćolnića Đakovo – Područna škola Široko Polje, mentorica: Dajana Karas Dragić
Ovaj jedinstveni otisak centralno postavljene plesačice pokazuje kako tehnika monotipije nagrađuje spontanost te kako potencijalne greške pretvara u kvalitetu likovnog izraza.
Pročišćenost izraza te s jasnim fokusom na intezitet boje i kontrast, uspješno prenosi energiju plesa. Boja ovdje nije samo dekorativna, već kroz kontrast i gestu prenosi efekt pokreta na suknji plesačice te sugerira brzinu njezina okretanja. Slučajni prijelazi između ploha čiste boje, svojom su nesavršenošću postali prednost i pokazatelj Damirove kreativne hrabrosti.
- PETRA VUKUŠIĆ, 8. r., OŠ „Ljudevit Gaj“ Lužani, mentorica: Alena Martinović Mileusnić
Petrina kombinacija ugljena i krede na vrlo vješt i zreo način prikazuje kolo smješteno u centru živopisnog slavonskog dvorišta, avlije. Ugljen je korišten za dramatičnije konture drveća i plesača, a kreda za svijetle detalje poput perja kokoši i zrna kukuruza. Minuciozno tretirana ploha narodnih nošnji naglašava kreativnu vještinu autorice.
3.LARA BERNIK, 6. r., OŠ Vladimira Nazora Pazin, Područna škola Tinjan, mentorica: Mirela Duktaj
Larina dinamična kompozicija u više planova te bogati kolorit, stvorili su mističnu atmosferu koja je glavna odlika ove slike. Potom prikaz raskošnog veza na nošnjama uz precizne poteze kista, osvojili su svojim kreativnim bogatstvom i maštovitošću.
POHVALA (PREDMETNA NASTAVA):
- LENA PALOŠ, 7. r., OŠ J. A. Ćolnića Đakovo, mentorica: Dajana Karas Dragić
Lenini vidljivi potezi kistom, intenzivne boje te hrabra odluka u tretmanu pozadine, stvorili su prizor plesačkog para u vrlo dinamičnom pokretu.
- LEONARDA GREINER, 8. r., OŠ Ljudevita Gaja, Nova Gradiška, mentorica: Jasminka Roknić
Svirač i rasplesani parovi koji plešu linđo, prikazani su tehnikom akvarela, dok razlivene plohe primarnih boja doprinose naraciji umjetničkog djela Leonarde.
- GABRIEL SERTIĆ, 7. r., OŠ J. A. Ćolnića Đakovo, mentorica: Dajana Karas Dragić
Gabrielov rad posebno se istaknuo mimetičkim pristupom i vještinom prikaza mekih prijelaza i plastičnošću likova.
- FRAN ČANČAR, 5. r., OŠ Ljudevita Gaja Nova Gradiška, mentorica: Jasminka Roknić
Franova živopisna scena kao da nas je transportirala na splitsku rivu gdje vidimo razigrani odnos linijskog crteža i poteza kistom.
U ime organizacijskog odbora i stručnog povjerenstva čestitamo svim nagrađenim i pohvaljenim učenicima i djeci i njihovim mentorima. Ujedno zahvaljujemo i svim mentorima te djeci i učenicima koji su sudjelovali u natječaju i iskreno se radujemo vašim uradcima i sljedeće godine. Nastavite kako ste krenuli!