Folklorni odbor Đakovačkih vezova, uz podršku Grada Đakova i Turističke zajednice grada Đakova, sedmu godinu za redom organizirao je literarni natječaj u sklopu programa Malih vezova. 2023. godine likovni natječaj proširen je i otvoren za svu djecu osnovnoškolske dobi s područja Republike Hrvatske.
Cilj literarnih radova bio je predstaviti odabrani kulturni element kraja iz kojeg učenici dolaze te podignuti svijest o njegovoj vrijednosti i važnosti kroz literarno izražavanje.
Tema natječaja bila je ŽIVA BAŠTINA HRVATSKE. Ova vrlo otvorena i slobodna tema otvorila je mogućnost kreiranja literarnih uradaka koji tematiziraju bilo koji element hrvatske kulturne baštine, što podrazumijeva kulturna dobra od umjetničkog, povijesnog, paleontološkog, arheološkog, antropološkog, etnološkog i znanstvenog značenja.
Članice Prosudbenog povjerenstva literarnog natječaja: Ivana Bilać, prof. hrvatskoga jezika, predsjednica povjerenstva, Krasanka Kakaš, prof. hrvatskoga jezika, Marija Gačić, mag. etnologije i kulturne antropologije i Maja Nikačević, dipl. učiteljica pregledale su ukupno 58 literarnih radova iz 19 osnovnih škola.
Popis osnovnih škola koje su sudjelovale u natječaju: OŠ „Bijaći” Kaštel Štafilić; OŠ „Nikola Tesla” Rijeka; OŠ fra Mije Čuića Bukovica, Tomislavgrad, BIH; OŠ „Vladimir Nazor” Đakovo; OŠ Drenje; OŠ kralja Tomislava Našice; OŠ „Josip Kozarac” Slavonski Šamac; OŠ Josipa Kozarca Semeljci; OŠ Eugena Kvaternika Velika Gorica; OŠ J. J. Strossmayera Trnava; OŠ Višnjevac; OŠ Strahoninec; OŠ „Pavao Belas” Brdovec; OŠ Budrovci; OŠ fra Pavla Vučkovića Sinj; OŠ Dragojle Jarnević Karlovac; OŠ Ivana Tišova Viškovci; OŠ Trnsko Zagreb; OŠ „Đuro Pilar” Slavonski Brod.
Dodjela nagrada i priznanja održat će se u četvrtak, 27. lipnja 2024. godine u Kući Reichsmann, na đakovačkom korzu (Pape Ivana Pavla II.) s početkom u 18:00 sati.
Prije dodjele nagrada održat će se uvodi program „Živa Đakovština“ koji će djeci i svima prisutnima na zanimljiv način predstaviti odabrane elemente tradicijske kulture Đakovštine.
RAZREDNA NASTAVA:
Sudeći prema pristiglim radovima, učenicima iz svih krajeva Republike Hrvatske, a čak i izvan nje, promišljanje i literarno izražavanje o živoj baštini rodnoga kraja bilo je vrlo inspirativno. No, posebno ugodno iznenađenje ovogodišnjeg natječaja u kategoriji razredne nastave jest iznimno kvalitetan odaziv dvije riječke osnovne škole, što je vidljivo i u sljedećim rezultatima:
- LANA BABIĆ, 4. r. (Grobničke mlikarice), OŠ „Nikola Tesla” Rijeka, mentorica: Sunčica Gačić.
Grobničke mlikarice literarni je uradak koji se ističe vještom uporabom jezika, napisan je riječkim mjesnim govorom, rečenice su strukturirane tako da s lakoćom oživljuju sadržaj i vrlo slikovito prenose toplu emociju. Tekst donosi potpunu, zaokruženu priču o elementu tradicionalnog života na koji u gradu Rijeci postoje materijalni podsjetnici. Strukturno i sadržajno vrlo je uspjelo literarno djelo zrelo za uzrast autorice.
- MATEJ KOVAČ, 4. r. (Halubajski zvončari), OŠ „Nikola Tesla” Rijeka, mentorica: Sunčica Gačić.
Halubajski zvončari literarni je uradak pisan na standardnom jeziku uz primjese narječja. U njegovoj pozadini stoji istraživanje nematerijalne baštine kraja s povijesnom podlogom. Osim što je vrlo informativan, tekst je oblikovan jasnim i primjerenim izražavanjem u kojem se čita osoban odnos prema temi te veliki ponos svojim krajem i njegovim običajima.
- MATEUS KOSTANJČAR, 2. r. (Gradska ura), OŠ Turnić Rijeka, mentorica: Ljiljana Golić.
Gradska ura pjesnička je minijatura koja u nekoliko stihova, vješto odabranih motiva, donosi pjesničku sliku koja snažno prenosi osjećaj ljubavi prema vlastitoj baštini, baštini koja u ovom slučaju budi osjećaj stabilnosti, sigurnosti i ponosa. Pjesma ostavlja snažan literarni dojam.
PREDMETNA NASTAVA:
Učenici predmetne nastave također su pronašli inspiraciju u živoj baštini diljem Republike Hrvatske, a ovo su literarni uradci koji su se posebno istaknuli:
- TENA PANIĆ, 7. r. (Ja sam Petar), OŠ „Vladimir Nazor” Đakovo, mentorica: Mira Racić,
Ja sam Petar pripovijetka je zaokružene narativne strukture, vrlo pismeno napisana na standardnom jeziku u prvom licu. Literarno je djelo iza kojeg stoji istraživanje i proučavanje, te je jasno da je autorica dobro upoznala ono o čemu piše. Temu je obradila posebno imaginativno i inovativno te s puno emocije. Izgrađenim stilom iznimno vješto stvorila je potpuno literarno djelo.
Na ovom mjestu nije suvišno napomenuti kako su upravo Mali vezovi u posljednjih nekoliko godina oživjeli prostor Kuće Reichsmann, koja je zaštićeno kulturno dobro i o čijoj povijesti Tena piše, te joj ponovno vratili dušu.
- TIJANA ČEPELAK, 8. r. (Maleno mjesto života moga), OŠ fra Pavla Vučkovića Sinj, mentorica: Helena Budimir.
Maleno mjesto života moga literarni je uradak koji nas svojim dinamičnim rečenicama i zornošću s lakoćom upoznaje s gradom Sinjem, njegovim znamenitostima i običajima. Iskustvenost autorice kroz jasan standardni jezik uz neke pojmove na dijalektu i strukturu rečenice te njihov informativan i zanimljiv sadržaj i prizore koje pred njega donose gotovo postaje iskustvenost čitatelja. Tekst je zaokružen osobnim tonom u kojem se čitaju velika ljubav prema baštini i ponos njome.
- KARLO ŠIMEG, 8. r. (Lipa Šokadija), OŠ Drenje, mentorica: Mihaela Topić.
Lipa Šokadija pjesma je obogaćena dijalektom te nizom etnoloških motiva. Osim što je kreativno, umjetničko djelo, svojim sadržajem svjedoči iznimno dobru upućenost u narodnu nošnju kraja autora. Etnološki motivi razrađeni su te prikazani vjerodostojno u ovoj zaokruženoj pjesničkoj strukturi.
U ime organizacijskog odbora i stručnog povjerenstva čestitamo svim nagrađenim i učenicima i njihovim mentorima. Ujedno zahvaljujemo i svim mentorima i učenicima koji su sudjelovali u natječaju i iskreno se radujemo vašim uradcima i sljedeće godine. Nastavite kako ste krenuli!
Posebno zahvaljujemo učenicima iz Osnovne škole fra Mije Čuića iz Bukovice, Tomislavgrada i njihovoj mentorici Ivani Ćurić, koji su nam se javili na natječaj i time literarni natječaj Malih vezova proširili i izvan granica Republike Hrvatske.